Közterületeink
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

 

erdlako kooperacio 0Nagypéntekre időzítve a Városháza azt kéri, hogy "Véleményezze Ön is az érdi úthálózat fejlesztésének tervét!", mellette kép a Három Városházi Nagy Emberről, amint egy A3-as színes lap felett golyóstollal mutogat valamit. Biztosan semmi érdemlegeset nem mutatnak, mert ebből a lapból, pláne ebben a méretben az ég világon semmi sem derül ki. Maguk is belátták, hogy átlátszó egy választási lódítás ez a hirtelen jött társadalmi egyeztetés, mert 3 nap alatt a képet el is tűntették a hivatalos oldalakról (mi is a Facebook memóriájából bányásztuk elő). De haladjunk sorban!

Az Érdmost így adta közre a hírt: "Érd közgyűlése döntött arról, hogy elindítja a 60 milliárdos útfejlesztési programot, melynek keretében a földutak kapnak aszfaltburkolatot. Elkészült az első ütemezési javaslat, amely szerint a város területét 12 tömbre osztva egyszerre több területen kezdődhet meg a tervezés és a kivitelezés." Ahogy a városi honlap is írja, a még szilárd burkolattal nem rendelkező utak kapnak majd szilárd burkolatot, ugyanakkor meg kell oldani a csapadékvíz rendezését és a gyalogos közlekedést is – ahol szükséges, járdák építésével. Természetesen, ahol indokolt, a szükséges közműkiváltást is el kell végezni. E döntés végrehajtására elkészült az első ütemezési javaslat - írják, majd leszögezik, hogy ez egy olyan munkajavaslat, amely szerint a város területét 12 tömbre osztva egyszerre több területen kezdődhet meg a tervezés és a kivitelezés is. S kiemelik, hogy minden tömbben egyszerre kezdődik majd a munka, a jelölés nem jelent időbeli sorrendiséget!

Majd közreadják a véleményezendő terv linkjét. És itt - ahogy túlzóan a pesti bulvárnet fogalmazni szokott - felrobbant az internet. Vélehetően sok munkát adva a közzétevő oldalak moderátorainak, cenzorainak. Mert terv, nos, az nem volt. Ennyit látunk csupán (ezt az egyetlen egy "tervlapot"):

Teljes felbontásban itt: http://www.erd.hu/data/cms771882/Utepitesi_tombok.pdf. Igen, a térkép nem más, mint lista a burkolatlan utakról. Ennyi a "terv".

Hogy az útépítésben kevésbé jártas olvasók is érzékelhessék, hogy milyen tertípusokról lehetne beszélni ebben az esetben:

  • Hálózati tervről akkor beszélünk, mikor egy közlekedési infrastruktúrának a hálózatát tervezzük meg. Ilyen Érden is készült a Kerékpárforgalmi Hálózat Terv (KHT), mert az Eurovelo uniós pályázatához feltétel volt.
  • Megvalósíthatósági Tanulmányt (MT) szoktak készíteni egy-egy fontosabb infrastrukturális elem tervezési folyamatának elején, hogy több változatot, befolyásoló körülményt, nyomvonalat elemezzenek, kockázatot, megtérülést számoljanak, s ezek alapján kiválasszák a legmegfelelőbb változatot. Kötöttpályás fejlesztéseknél, autópályák nyomvonalainak tervezésénél találkozhatunk ilyenekkel.
  • Tanulmánytervet készítenek annak eldöntésére, hogy egy adott helyszínen az adott feladatok ellátásához milyen lehetőségeket érdemes figyelembe venni, s egy vázlat szintjén a megvalósítható, jobb lehetőségeket meg is rajzolják. Tipikus, útépítési döntéselőkészítő feladat.
  • Engedélyezési (szintű) tervet már konkrét műszaki tartalommal, geodéziai felmérések alapján, a tényleges közműhelyzet ismeretében, komplex, azaz minden szakágra vonatkozóan készítenek.
  • Kiviteli és tendertervet már az építési (kivitelezési) munkákhoz készítenek azzal a szándékkal, hogy a munkák műszaki, pénzügyi, ütemezési, organizációs feladatait rögzítsék.

Ez a lap egyikre sem hasonlít. A szöveg szerint területi lehatárolást látunk, de nem ütemezést. A jelek szerint semmilyen terv, semmilyen érdemi műszaki dokumentáció nincsen (csak hirtelen jött pénzügyi ígéret, meg kampány). Maguk is elismerik, hogy a tervezés csak ezután kezdődik. De mégis, mit kéne akkor társadalmi vitára bocsátani, ha ennyire híján vannak a terveknek?

Mutatom.

A tervtárban azért sok hasznos megalapozó tanulmányterv van, no meg a Kerékpárforgalmi Hálózati Terv. Ha a város komolyan venné magát és korábbi döntéseit, akkor ezekből pár óra alatt össze lehet ollózni egy sokkal alaposabb térképet. Nézzék csak, mi megtettük:

erd utepites kht M10 forgalomcsillapitas A3 1 1

Katt a képre a nagyításhoz!

Na, erről már lehet egyeztetni! Világos elképzelés a forgalomcsillapított övezetekről, melynek kialakításának technikai részleteiről is lehetne érdemben beszélgetni (már ha nem akarjuk városrombolásnak nevezni a városépítést, ahogy nem is olyan régen a városvezetők nevezték a véleménynyilvánítást). Ha pedig a HÉSZ (Helyi Építési Szabályzat) és TAK (Települési Arculati Kézikönyv) mintakeresztszelvényeire (utcakeresztmetszetekre) vonatkozó tanulságait is hozzávesszük, akkor egy ilyen kiegészítést is tehetünk hozzá annak érdekében, hogy el tudja képzelni a választópolgár, hogy mégis mit terveznek az utcájában. A fenti térkép jelkulcsa alapján ebből tallózhat:

erd utepites mintakeresztszelveny 1
erd utepites mintakeresztszelveny 2
erd utepites mintakeresztszelveny 3

Katt a képre a nagyításhoz!

Szóval erre a párórás munkára nem tudtak sort keríteni így a kampány végén, húsvét közeledtével. Maradt a színes papír felett, bőrfotelből a dohányzóasztal feletti PR fotó. Szigorúan mérnöktelenítve, tervezőtlenítve. Nyakkendőben, öltönyben.

erd utepites utepitesi tombok mutogat n

Forrás: Facebook / érdioldal

Ez valahogy nem hasonlít a valódi tervezéseknél megszokott kooperációs képekre:


Forrás: sfcommunityliving.org

erdlako kooperacio 2
Forrás: ingerop.fr

 

Mindezek ellenére az Érdi Közéleti Kerekasztal komolyan veszi a felhívást, s részt vesz a társadalmi egyeztetés folyamatában, s erre biztat mindenki mást is.

Az első észrevétel rögtön az, hogy a "terv" egyetlen eredményén, a területi lehatároláson is érdemes lenne változtatni, az ugyanis sajnos nem illeszkedik a lakó-pihenő övezetek kialakításához, márpedig a tervezés és kivitelezés alapegységének ezt érdemes figyelembe venni. 

A fenti képen a Városháza által közreadott kivitelezési zónákra illesztettük a gyűjtő- és főutakat, ezáltal a közrezárt LPÖ és egyéb zónákat kapjuk, s láthatóvá válik, hogy hol nem egyezik a városházi nagy övezetek határaival.

 

Azaz:

+erd utepites kht M10 forgalomcsillapitas A3 1 1 =