Közterületeink
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

kerekpar tmaT. Mészáros András zárszavában a KHT megismerését javasolta azoknak, akik még nem ismernék azt. Kezdheti is rögtön magával. Segítünk.

A közgyűlés elfogadta a Bethlen Gábor utca kerékpárosbarát átépítését célzó pályázat benyújtását. Ahogy korábban már írtam, ezzel a pályázati szándékkal nem minden kerek teljesen. Az EU csak Érdnek mintegy 7 milliárd forintot ad a fenntartható közlekedési beruházásokra, de a jelek szerint ebből a pénzből Érd leginkább csak felújítani szándékozik az autókra méretezett főbb forgalmi utakat és csomópontokat.

De miért sírnak a bringások, ha most kapnak 100 millát kerékpárútra? Megkérdeztem őket, s azt mondják, hogy azért, mert ennek a negyedét sem fogják kerékpáros infrára költeni (a nagy részéből a Bethlen autók által használt felületét fogják újraépíteni), illetve ennyi pénzből már nagyon komoly fejlesztéseket lehetne csinálni, elég nagy területen javulhatnának a kerékpáros közlekedés feltételei. Nem csak 500 méteren. Vagy mennyin. Mert egyelőre azt sem tudni, mit is építene a város.

Az ügyeskedés érthető: az EU nem ad a "fejlett" Közép-Magyarországi Régiónak útépítésre pénzt, mert nincs benne a prioritásban. (Korábban volt, azt Demszky elköltötte Pesten, Érdre semmi se jutott.) Ad azonban a fenntartható közlekedés fejlesztésére. S hiába teljesít Magyarország olyan jól az állami propaganda szerint, állami források mégsem akadnak az érdi útépítésre. Marad tehát az, hogy az EU-nak eladjuk a fejlesztéseket (itt most útfelújításokat) kerékpáros fejlesztéseknek. Akkor is, ha azok valójában nem azok, illetve nagyon rossz hatásfokkal szolgálják a kerékpáros közlekedés fejlődését.

T. Mészáros András nem ismeri a KHT-t (Kerékpárforgalmi Hálózati Tervet), vagy csupán abban bízik, hogy az emberek és az ellenzéki képviselők nem ismerik. Ezért merte eljátszani azt a valóságot nem tükröző játékot, mintha ezt a projektet egyeztették volna a kerékpárosokkal, s ez a projekt benne lenne a korábban az önkormányzat által elfogadott KHT-ban. Könnyen teheti, mert a terv nem található meg a város honlapján. Ha ott is van valahol, akkor nagyon el van dugva, és a mellékletek, azaz maguk a tervlapok nincsenek is benne. Azaz, ha egy képviselő annak elfogadásakor nem kérte el és nem tette el magának az anyagot, akkor most hiába is ismerkedne vele. A közönséges érdlakóknak meg még annyi esélye sincsen a megismerésre. 

Mikor anno a társadalmi egyeztetés folyt, akkor hozzám is eljutott az anyag, gondosan el van mentegetve nálam, így most elő tudom venni, s ellenőrizni tudom, hogy T. Mészáros András igazat mondott-e a közgyűlésben. Hát nézzük! Polgármesterünk a kötgyűlési vitában azt nevezte meg célnak, hogy a két gimnázium, azaz a Gárdonyi és a Vörösmarty (és a központ) össze legyen kötve kerékpáros útvonallal. Ezt a Kossuth - Bethlen útvonalon tervezi megvalósítani (ezt jelöltük lila-zöld-kék színnel). Aztán azt is mondta még, hogy jelenleg csak a Rómer Flóris és a Varga lépcső közti szakaszt pályázzuk meg (ezt jelöltük zöld színnel,ez egyetlen telek, helyrajzi száma 15369), s ha lehet, majd tervezzük tovább. Az előterjesztés ezzel szemben tartalmazza a 15264 helyrajzi számot is (ezt jelöltük kékkel).

 

El lehet mondani, hogy a zöldnek önmagában semmi értelme sincsen kerékpáros szempontból, hiszen egy lépcsőhöz vezetni egy kerékpársávot több mint értelmetlen, egyenesen Monty Python szkeccsért kiáltó. Ezen felül drága és veszélyes is. Hiszen a kiskorú gyermekeket arra biztatja, hogy az autóbuszok, teherautók melletti kerékpársávban tekerjenek. A helyett, hogy a sokkal kisebb forgalmú mellékutcákon haladnának sokkal nagyobb biztonságban. A KHT is ezt javasolja (ezt jelöltük a fenti térképen vastag pirossal).

Szóval T. Mészáros úr, legyen szíves, fogadja meg saját tanácsát, s vegye elő a KHT-t, s ismerkedjen meg a benne foglaltakkal! Ebben a cikkben már kimásoltam a szöveges részt, alább mutatom a vonatkozó képeket is. Elsőként a jelenlegi állapotot. Szürkével kiemelésre került a jelentősebb autós forgalom, zölddel a jelenlegi lakó-pihenő övezet, piros szaggatottal az egyirányúsított utcák.

 

 

A KHT első intézkedési javaslatait az alábbi kép árbázolja. A házikók az iskolákat jelöli. A zöld folytonos vonal az építendő kerékpársávot, a szaggatott zöld vonal a nyitott kerékpársávot jelöli, a szaggatott vonal a mindkét irányban kerékpározható egyirányú utcákat. A szaggatott lila vonalak pedig a leglényegesebbek: ezek a forgalomcsillapított utcákban kitáblázott ajánlott kerékpáros útvonalak. A zöld csillagok azok a kereszteződések, ahol a kerékpáros átvezetés forgalomtechnikáját meg kell oldani. (Szürke pöttyözéssel jelöli a további ütemekben készülő útvonalakat.) Ez a kép már számol a most már épülő Szent István híddal, de jelentősebb útépítésekkel nem. Azaz jellemzően festék, tábla, szegélykorrekció. Olcsó, azaz a rendelkezésre álló forrásból sok, eredményes, látványos beavatkozás.

 

 

A KHT a 2. ütemben javasolja a főbb utak átépítését. Ez nyilván már több pénz, lassabb eredmények. Távlati célok. Jellemzően nem önmagában, hanem az út aktuális felújításához igazítva. De még ez sem tartalmazza a Bethlen Gábor utcát.

 

 

És csupán a 3. ütemben találkozunk a tárgyi útvonallal. Ekkor már a lakó-pihenő utcákban a gyerekek biztonságban tekernek, az autósok megszokták a megnövekedett kerékpáros forgalmat a mellékutakon és a szélesebb főutakon. Ekkorra javasolja a KHT a neuralgikusabb útvonalakat is fejleszteni. Önálló kerékpársávval. Utolsó lépcsőben.

 

 

Ezzel szemben az előterjesztés ezzel kezdi.Ennek egy részével. Így azonban a gyerekeknek továbbra sincs biztonságos útvonal, ez a rövid kerékpársáv igazán a semmiből a semmibe vezet. Nem oldja meg a legproblémásabb hely, a Diósdi út forgalmi konfliktusait, az alagutat, a körforgalmakat, Érd felső és Érd alsó megközelítését.

Pedig ebből a 100 milló forintból meg lehetne oldani. Tán még többet is.

 

Érdekel még több fejlesztés a térképen? Böngéssz itt: https://umap.openstreetmap.fr/en/map/erdi-fejlesztesek_152715#16/47.3827/18.9165