Nagyon örülünk annak, hogy megpróbálkoznak valami aszfaltozással az önkormányzatnál, hogy évente ha nem is sok, de néhány kilométer utat megépítenek. A minősége egy dolog, ebbe most ne menjünk bele, mert nagyon hosszú tiráda lenne onnan kezdve, hogy mi történt a parcellázásnál egészen addig, hogy miért a látszat a lényeg (és nem csak utak tekintetében).

 

Most egy egészen más szempont szerint fogom megvizsgálni a dolgokat. Mégpedig a szerint, hogy az aszfaltozás melléktermékeként mi történik az utak forgalmi rendjével.

Ugyanis ha ezek az utak szilárd burkolatúnak számítanak, akkor nagyon sok helyen megváltozott a közlekedés rendje, máshogyan vannak az elsőbbségadási kötelezettségek. Ezeket pedig jó lenne lekövetni, mielőtt még valakinek baja esik.

Eredetileg július közepén írtam egy emailt a rendőrségnek, hogy ezek az újabb utak (amik elvileg mart aszfaltosak, bár mi csak "puha bitumenes" néven hivatkozunk rájuk) vajon szilárd burkolatnak minősülnek-e. Aztán türelmesen vártam, mert tudjuk, hogy a közigazgatás malmai lassan őrölnek.

Augusztus végén írtam a képviselőnknek is, Bács Istvánnak. Ő másnap már válaszolt is: egyértelműen szilárd burkolatnak számít. Azt is hozzátette, hogy mások is fordultak az önkormányzathoz ezzel a problémával, és ahol a hivatal megrendelte, ott az ÉKFI már ki is tette a táblákat.

Majd most hónap elején kaptam választ a rendőrségnek írt levelemre is, de meglepetésemre a Városfejlesztési és Városüzemeltetési Iroda válaszolt. Most ebbe ne menjünk bele mélyebben, örülök az egy ablakos ügyintézésnek, bár azért a rendőrség és a városüzemeltetés nem egy szint, nem egy bugyor sem jogilag, sem közigazgatási szemmel, sem semmi más szempontból.
 
A lényeg a válasz volt, ami majdnem megerősítette az előző levélben kapottakat. Legalábbis erre következtettem, mert beidézték a Kresz ide vonatkozó magyarázatát, és kész. Remélem baleset esetén mindenki így értelmezi majd, és nem kell a szokásos jogértelmezési procedúrát végigtáncolni. De inkább ne is legyen szükség az értelmezésére.
 
Egyébként elég sok utat újítottak fel így, az ÉKFI szinte azonnal megküldte az utak listáját, amikor kíváncsi voltam rá. A lista szerint 23 utat újítottak így fel, összesen kicsivel több, mint 12 kilométer hosszan, átlagos 4 méteres szélességgel számolva majdnem 50.000 négyzetméteren.
 
Nyakamba szedtem a várost, és meglátogattam az összes utat, ami az ÉKFI listáján volt, és megnéztem az összes kereszteződésüket.
 
Bács István levele után kicsit arra számítottam, hogy mindenhol találok táblákat. Sajnos nem ez a helyzet. Ahol az új aszfaltos út egy nagyobb vagy forgalmasabb úttal találkozik (pl. Intéző, Lőcsei, Bajcsy, Vadlúd, Zámori és hasonlók), ott kint vannak a szép új táblák is.
 
Viszont nagyon sok helyen nincs kint semmiféle tábla. 
 
Ezek az utak egyenrangú kereszteződéssel rendelkeznek: Petőfi Sándor - Berzsenyi Dániel, Mikes Kelemen - Madách Imre, Petőfi Sándor - Madách Imre, Mikes Kelemen - Pál - Csaba, Liszt Ferenc - Pál, Petőfi Sándor - Liszt Ferenc, Liszt Ferenc - Kossuth Lajos, Tompa Mihály - Jókai Mór, Jókai Mór - Sándor, Pál - Ferenc, Ferenc - György egyik oldala, Imre - Gereben, Radnai - Aggteleki egyik oldala, Radnai - Bakonyi, Radnai - Aradi egyik fele, Radnai - Bihari, Radnai - Bikszádi egyik oldala, Radnai - Cserhalmi, Radnai - Csobánci, Selmeci - Csobánci, Selmeci - Cserhalmi, Cserhalmi - Csobánci, Körmöczi - Tátra, Korponai - Tátra egyik oldala, Petőfi Sándor - Arany János, Petőfi Sándor - Vörösmarty Mihály, Kovács - Szénégető egyik oldala, Ruca - Vadkacsa, Ruca - Szárcsa, Gém - Szalonka, Bíró - Tanácsos, Talabor - Nyitra, Sárvíz - Rákos
 
Ezek az utak pedig alá-fölérendeltek: Radnai - Aggteleki másik oldala, Radnai - Aradi másik oldala, Jókai Mór - Hunyadi János, Ferenc - Péter, Ferenc - Gyula, Ferenc - György egyik oldala, Imre - Gergely, Imre - Miklós, Imre - Géza, Körmöczy - Fátra, Korponai - Fátra, Korponai - Mátra, Korponai - Tátra, Petőfi Sándor - Mikszáth Kálmán, Radnai - Bikszádi másik oldala, Radnai - Brassói, Csobánci - Selmeci másik oldala, Bihari - Liptói, Tárnoki - Körmöczi, Mátra - Körmöczi, Korponai - Tátra másik oldala, Kovács - Szénégető másik oldala, Szilvafa - Nyárfa, Szilvafa - Nyírfa, Köszörűs - Szénégető, Ruca - Túzok, Gém - Túzok, Gém - Fecske, Daru - Túzok, Bíró - Képviselő, Bíró - Titkár, Talabor - Olt, Rákos - Poprád, Rima - Poprád
 
Ez összesen 68 kereszteződés. Nem mondom, hogy mindegyiknél kellene tábla, mert ez nem igaz. Az egyenrangú kereszteződések között már sok előtte is egyenrangú volt, ilyen tekintetben nem változott semmi a megszokott rendhez képest.
 
Sok olyan utca is van a listában, ami nagyon kis forgalmú, az ott lakókon kívül nagyjából senki nem jár arra. Ezeknek a kereszteződéseibe sem biztos, hogy táblát kellene tenni első körben.
 
De vannak olyan kereszteződések is, ahol az eddigihez képest felborult a rend, és igenis ki kellene helyezni a táblákat. Lássuk csak a mi környékünket. Liszt Ferenc - Kossuth Lajos kereszteződés jobbkezes lett. Az összes többi, Kossuth útra befutó útnál egyértelműen, táblával jelzi a Kossuth elsőbbségét. Hasonló ehhez a Petőfi - Vörösmarty, ahol szintén minden útnál vagy egyértelmű, hogy a Vörösmarty az elsődleges, vagy táblával jelzik. 
 
Vagy lássuk az Imre - Gereben találkozást, ahol konkrétan majdnem elütöttek. A Gereben már jó ideje aszfaltos, és ha nincs kint tábla, akkor eszébe sem jut senkinek, hogy elsőbbséget kellene adnia egy keresztben levő útról érkezőnek. Fordított a helyzet a Ferenc - György kereszteződésnél: a Ferenc utcából eddig elsőbbséget kellett adni, de most, hogy aszfaltos, a legtöbb ember úgy zúdul le a dombról, mintha neki lenne most már elsőbbsége. Pedig a jobbkézszabály szerint még most is elsőbbséget kellene adniuk a Tömötöm utcai oldalnak.
 
Még veszélyesebb a Jókai - Tompa Mihály. Jó ideig a Tompa Mihály volt csak aszfaltos, az azon haladóknak volt elsőbbsége, és a Jókain még tábla is jelezte, hogy forgalmi változás van, lassabban menj. A tábla kint maradt a Jókain, annak ellenére, hogy most már az azon haladóknak van elsőbbsége, de a Tompán nem helyeztek el táblát, ami erre figyelmeztet. Szintén ezen a részen a Jókai Mór - Sándor utca kereszteződésénél is konkrétan megfordult az elsőbbségadási kötelezettség, de ezt semmi nem jelzi.
 
Tudom, figyelni kellene, ésszel közlekedni, de valljuk be őszintén: ki kel fel reggel úgy, hogy “ma minden kereszteződést óvatosan közelítek meg, és benézek, nehogy későn vegyem észre, hogy megváltozott a közlekedés rendje”.
 
Ahogy már írtam, nem kell mindenhova táblát tenni, az túlzás lenne. De az olyan helyeken, ahol egyértelműen megváltozott a helyzet, vagy pont az eddigi ellenkezőjére változott, ott ki kellene tenni a táblákat. Meg kellene szórni ezeket az új utakat egyenrangú útkereszteződéseket jelző táblákkal, elsőbbségadás- és stoptáblákkal.
 
Beszélgettem emberekkel, jó lenne, ha az új rendet jeleznék a táblák, de akár azt is simán elfogadná mindenki, ha az eddig megszokott rend maradna, csak jelezzék táblával.
 
Egy út építése nem azzal kezdődik, hogy megkaparják a földet, de nem is azzal ér véget, hogy végigmegy az úthenger. Ahogy van előélete a tervezéssel, úgy van utóélete is, a közlekedési rend kialakításával.