Mindenki képviselője
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

szuperhosok 01A tököli volt szovjet katonai repülőteret a mai pályahosszúságra 1948-ban bővítette ki a Magyar Néphadsereg, a szovjet csapatok logisztikai repülőterévé fejlesztve az eredetileg 1200m hosszú kifutópályát. A környező települések Tanácselnökei a 80-as évek első felében leültek tárgyalni a szovjet csapatok vezérkarával és megállapodtak, hogy hetente csak 2 munkanap gyakorlatozhatnak a sugárhajtású vadászgépek. A szovjet csapatok kivonulásakor fellélegezhetett a környék lakossága, a Magyar Honvédség a későbbiekben már csak szórványosan használta a hidegháborús célokra épült katonai repülőteret. 2001-ben végleg bezárt a repülőtér, ezzel megszűnt repülőtéri státusza.

 

 

2002-ben Wachsler Tamás (korábbi honvédelmi közigazgatási államtitkár) részt vett a repülőtér privatizációjának előkészítésében, majd az egykori katonai repülőtér fejlesztésével bízták meg cégét, a Harbor Ipari Ingatlanfejlesztő Kft.-t. (háttér: Távozik posztjáról, Kétséges a feleslegessé vált honvédségi vagyon sorsa, greenfo). Wachsler Tamás 2006-ban a logisztika jövöjéről szóló előadásán külön kiemeli Tökölt, mint intermodális logisztikai központ lehetőségét. (Logisztika: közelít az optimumpont).

A fejlesztési irányokról manapság nem sokat tudhatunk, Tököl Város Rendezési tervének módosítására készített anyag szerint, a repülőtér üzemeltetéséhez szükséges minimális terület kivételével mindenütt kereskedelmi szolgáltató területté akarják átminősíteni, ami lehetővé teszi a területen egy hatalmas logisztikai park létrehozását. A rendezési tervben megjelenik a teherkikötő létesítése is, mely az Európát összekötő legnagyobb folyó kapcsolatát biztosítja majd a tervezett logisztikai parkhoz.

Korábban a ráckevei HÉV vonalán keresztül vasúti kapcsolattal is rendelkezett a repülőtér. A taksonyi híd átépítésével a kapcsolat most már csak Budapesten keresztül lehetséges, így a logisztikai parkba tervezett iparvágányok forgalma nagy valószínűség szerint a meglévő HÉV vonalon, a lakóházak között fog bejutni a budapesti teherpályaudvarokra, amit korábbi tervek szerint még idén privatizálni fognak. (Kit vár a MÁV?)

A világgazdaság korábban megjelent cikke szerint (Reptereket ment a logisztika) a logisztikai épületek építési üteme az elmúlt évben nagyobb volt, mint a keresletbővülés, mégis mindenütt logisztikai beruházásokat lehet látni az M0 autóút mentén. A beruházások oka nagy valószínűség szerint a 2008 januárjában meghirdetett Magyar Logisztikai Stratégia lehet, melynek célja, hogy 2013-ra Magyarország legyen közép-kelet-Európa logisztikai elosztó hub-ja. A 2008-as stratégiát 2009-ben felülvizsgálta a Reformszövetség. Az új tanulmányban megállapították, hogy a gazdasági világválság néhány évvel kitolta a 2013-ra tervezett elosztószerep megvalósításának határidejét, de ez még kifejezetten jó is, mert a válság hatását Magyarországon csökkenthetik a logisztikai beruházások és több idő lesz a felkészülésre. A Magyar Logisztikai Stratégia véleményezése (levego.hu) a következőket írja:

"A Magyar Logisztikai Stratégia (MLS) tulajdonképpen egy katasztrófát jelez előre, hiszen a környezetszennyezés jelentős növekedését irányozza elő, miközben annak csökkentésére lenne szükség - állapította meg a Levegő Munkacsoport. Szintén élesen bírálta a stratégiát szakmai véleményében Fleischer Tamás, a Magyar Közlekedési Klub elnökségi tagja. Kifogásolja, hogy a logisztikai stratégia a tranzitforgalom növelését, illetve a magas szállításigényességű ágazatoknak az előnyben részesítését tekinti elérendőnek, pedig nincs olyan hazai gazdaságstratégia, amelyik ezt jelölte volna meg célként."

Összegezve tehát jó eséllyel Tökölön akarják megnyitni közép-kelet-Európa egyik legnagyobb légi logisztikai teherátrakodó létesítményét, mely közvetlen kapcsolattal fog bírni mind a Duna, mind az M0 autóút, mind a budapesti teherpályaudvarok felé. Ha ez bekövetkezik, valószínűleg elég nagy légi teherforgalmat fog generálni és a jelenleg elővárosi vasútvonalként üzemelő HÉV síneken a sokkal nagyobb zajhatást keltő tehervonatok fognak járni, ezzel elértéktelenítve Halásztelek, Szigethalom, Érd, Százhalombatta egy részén túl még Szigetszentmiklós és Dunaharaszti ingatlanait is ...

Ezt felismerve fogott össze az érintett települések több civil szervezete, s igyekeznek tájékoztatni a lakosságot a folyamatban lévő engedélyezési eljárásokról, tervekről, változásokról. Az Érdlakó.hu a Tököli Reptér Dossziéban e folyamatot kívánja segíteni.

Civilek Tököl Csendjéért