Színvakság
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Érdekel az igazság? Egy példán át mutatom. Valószínűleg találkoztatok már ezzel a képpel. S alatta a kommentfolyammal, hogy "vége a civilizációnak", "ezeket a fiatalokat már semmi sem érdekli", "micsoda szülei lehetnek ezekenek", "az okostelefonokkal csak buták lesznek a mai fiatalok", stb., stb., stb., ... S óriásit tévednek. E kép és az erre adott ösztönös reakciók jól megmutatják, hogyan is működik az ember előítélete tudatlansággal párosítva. A jelenség megértéséhez érdemes pár percet e példára áldoznunk.

 

 

Kezdjük az elején!

A helyszín az amszertdami Rijksmuseum, Rembrandt leghíresebb festménye, a művészettörténet egyik legtöbbet elemzett művének, az Éjjeli őrjáratnak helyet adó terme. A festmény a múzeum mintegy 8000 kiállított tárgya közül az  egyik legnagyobb szenzáció. Igazi "cool" darab. És a múzeum is nagyon "cool".

Az elhíresült fotón a fiatalok éppen ennek a titokzatosságnak néznek utána. Tanári utasításra. Nem úgy, ahogy a mi korunkban volt szokás, azaz papírra nyomott prospektusból vagy éppen a rajzórai munkafüzetből. Valószínűleg, ha a képen azt látnánk, hogy mázsás könyvekből és prospektusokból olvasnák a kép történetét, akkor nem lenne felháborodás. A Rijksmuseum azonban halad a korral, s saját alkalmazással segíti a kiállítás felfedezését. (Megjegyzés: e sorok írásakor a Magyar Nemzeti Múzeum is egy olyan tárlattal várja a látogatókat, melyet csak az ehhez készített applikációval lehet teljesértékűen élvezni, s ez az Anna | Változatok székely asszonysorsra, azaz a technika nem valamiféle bűnös holland liberális népbutítás).

Tehát a képen látható gyerekek már megnézték a képet közelről, meghallgatták a tárlatvezető magyarázatát, s éppen az erre a célra odarakott - nem is a kép felé fordított - ülőhelyekre telepedve a múzeum okostelefonos alkalmazása segítségével tanári utasításra elvégzik a kiadottt feladatot (lehet az lecke, teszt, akadályverseny, stb.). A festményről, a festőről, az egyetemes művészetről.

Mikor e kép készült a gyerekekről, már sokkal többet tudtak a festményről, mint a sok előítéletes kommentelő. Tudják már például, hogy az Éjjeli őrjárat nem is éjjeli, mert mikor háromszáz évesen megtisztították, kiderült, hogy az alakok nappali verőfényben lettek megfestve. Tudják, hogy kicsodák azok az emberek a képen. És miért kerültek oda. Tudják, hogy a kép eredetileg nagyobb volt, de 1715-ben barbár módon levágtak belőle, hogy elférjen az akkor éppen kiszemelt új helyén.

Rengeteg mindent meg lehet tudni egy ilyen régi festményről, születésének körülményeiről, a mű további életéről, hatásáról. S ezeket a képen szereplő gyerekek már tudják, értik. Ezzel a tárlatlátogatással is gazdagodtak, tágult látókörük, a világot jobban értőkké váltak. Haladnak azon az úton, mely végén tanult, művelt és a jelenségeket értő felnőtté érnek.

Nem olyan ostoba felnőtté, aki egy többféle módon értelmezhető fotó láttán azonnal apokalipszist kiált. Ahelyett, hogy utánaolvasnának azon az eszközön, amin éppen megrökönyödésüknek adnak hangot. Pár kattintás lenne csak. De nem. Nem értenek semmit a világból, a képen látható gyerekekről sem tudnak semmit, de erős és határozott véleményükkel ítélkeznek.

Ha érdekel a sztori: https://medium.com/@josepicardoshs/technology-and-the-death-of-civilisation-5e831b3f8b5

Mindezt csak azért írom le, hogy ne legyél olyan előítéletes. Néha pont az ellenkezője igaz annak, mint amit egy képről elsőre gondolnál. Azt mondják az okos tudósok, hogy ez evolúciós törvényszerűség. Így működik az ösztönös állat, az ösztönös ember. Pontosan tudják ezt a hatalom, a média nagyurai is (jobbról is és balról is). És ezért építenek a tudatlanságunkra, a meg nem értett dolgok iránti elutasítottságra.

Ugyanazon fotós ugyanazon gyerekekről két fotót készített. Nem véletlen, hogy csak az egyik indult világhódító útra.

De azt is tudjuk, hogy az okos ember nem így tesz. Hanem felfedezi a világot. Igyekszik megérteni azt. Hogy kevesebb konfliktussal, kevesebb vérrel élje meg (vagy túl) azt.

Rajtad múlik, hogy kivé válsz, s mire használod a kezedben lévő technikát. A világ megismerésére, vagy gyűlölködésre. Mindkettővel alakítod a világot.