Színvakság
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Bács István, Érd megyei jogú város fejlesztésekért felelős alpolgármestere azt írta minap blogjában, hogy hiába kéri a 33-as (régi 3-as) autóbusz vonalának meghosszabbítását Érdre, ezt egy 58 éves, idejét múlt gondolkodás miatt a BKK megtagadja. A cikk sosem lenne időszerűbb, s remekül mutatja, hogy az érdi politikusok maradtak le évtizedekkel. Mert míg Budapest közösségi és kerékpáros közlekedése látványosan hatalmasat fejlődött az utóbbi években, addig Érd vezetői még mindig értelmetlen látszattevékenységgel ott tartanak, mint megválasztásuk előtt: leveleket és cikkeket írnak. De miért és miből derül ki, hogy nagyon rosszul csinál valamit Bács István? Elmondom.

A posztot itt találtam, s röviden arról szól, hogy levelet írt a BKK-nak: ugyan már azt a párszáz métert a 33-as busz tegye már meg a gyógyszergyártól Érdig. De a válasz lassan érkezett meg és gyakorlatilag ugyanazt tartalmazta, mint 58 évvel ezelőtt: nem lehet.

Igen. A válasz azért lehet ugyanaz, mert Alpolgármester úr és barátai érdemben nem változtattak a módszereken. Sem ő,  sem felettese, sem miniszterelnöke, sem pártja. Ugyanis a helyközi közlekedés állami feladat még mindig. A BKK pedig, mint önkormányzati cég, a Főváros önkormányzati feladatát, a helyi közlekedés megszervezését látja el még mindig. Értik, ez olyan, mintha a péknél akarna tejfölt venni. Nem kizárt, hogy tart, de mégis más a profil.

A cikk időzítése remek, mert többek között éppen ettől hangos mostanság az agglomerációs belpolitika: a Főváros súlyosan deficites módon az agglomerációs tömegközlekedésből is jelentős mértékben kiveszi a részét a HÉV járataival és - többek között a Budaörs környéki - buszjárataival (A BKK és a BKV 26 agglomerációs település 350 ezer utasát szállítja járatain, ami évente 11 milliárd forintba kerül.) Mivel ez állami feladat, Budapest hosszú évek óta kér erre állami forrásokat. Hiába. Sőt, az Állam a Fővárostól jelentős forrásokat vont el az önkormányzati feladatok államosításával, s a maradék mozgástérben a főpolgármester súlyos felelőtlenségnek minősítve (a parizert se kapjuk ingyen) a deficites közlekedési infrastruktúra biztosítását, felajánlotta az Államnak ezt az üzletágat. Az Állam pedig azt mondta, hogy rendben, átveszi. De nyilván Bács úr is olvas újságokat, nem újdonság neki, hogy éppen ezekben a hetekben zajlik az a tárgyalássorozat, ahol az átvétel részleteiről állapodnak meg.

Akkor mégis mi vezérli Bács István alpolgármester urat egy ilyen tájékozatlanságot sugalmazó, populista poszt közzétételére? Hangulatot akar kelteni a BKK ellen, netán a Főpolgármester ellen? Nem volt jobb téma erre a hétre? Ha valóban a busz Érdre történő közlekedtetését szeretné elérni, akkor miért nem ajánlotta fel a BKK-nak, hogy az érdi szakaszra szóló költségeket Érd Önkormányzata állja úgy, ahogyan Budaörs is fizet a Budaörsön járó kék buszok után?

Alpolgármester úrnak tudnia kellene: olyannyira minden a finanszírozásról szól, hogy Pest megye és Érd nem hogy összefogna, s feladatellátásokra közösséget hozna létre a feladatellátásokra, hanem a korábbi régiót felbontva egyenesen elválik a megye a fővárostól.

Ezzel szemben Bács István, a fejlesztő alpolgármester még ott tart, mint 58 évvel ezelőtt az egyszeri újságíró: levelezik. Ahelyett, hogy az érdi helyi közlekedést megszerveznék végre, s nekiállnának egy 21. századi rendszer megtervezésének, megvalósításának. Nyugodtan példát vehet a BKK-ról. Ott nem azok a régivágású emberek dolgoznak, akikre posztjában utal. Elég csak körülnézni a BKK honlapján a fejlesztéseknek, a tájékoztatás minőségének. Ne szidja, inkább kövesse a BKK példáját!

Ezekkel a posztokkal és levelekkel egyelőre ő tesz keresztbe a hálózatfejlesztésnek. Nagyjából úgy, ahogyan az a képen látszik.