A jól szervezett, integrált közösségi közlekedés, amely az agglomeráció érdekeit is figyelembe veszi, a fővárosiak életét könnyítené meg. Ezt T. Mészáros András mondja az Érdi Újság  2016. március 2. napján megjelent számában (rögtön címlapon!). És milyen igaza van!

De hiába mond ki egy fontos és helyes alapigazságot, ezt mégis rosszul használja érvelésként. Eredetileg a BKK-t és Tarlós István főpolgármestert támadja vele (csatlakozva ezzel Bács István alpolgármestere által előző héten indított betámadáshoz), mert mint ahogy a cikk címe is mondja, "Továbbra sem jönnek kék buszok Érdre". Tényleg az lenne az integrált közösségi közlekedés, hogy egyetlen nagy cég ellátja a környék azonos feladatait? Mitől lenne integrált az, ami egy cég? Az integráció nem éppen az ellenkezőjét jelenti, azaz a folyamat során több különálló rész, valamely nagyobb egészbe, egységbe illeszkedik, beolvad, egységesül? De. Akkor Érd miként vehetne részt az integrált közösségi közlekedési rendszerben? Miként szolgálná ezt a BKK 33-as járatának meghosszabbítása?

Az integrált közlekedési rendszer (a Wikipédia megfogalmazása szerint is) egy olyan integrált ütemes menetrenden alapuló közösségi közlekedési rendszer, amelyben az egyes közlekedési módok menetrendje mellett a tarifarendszer, az utastájékoztatás is egységes rendszert alkot. Az integrált közlekedési rendszer jellegzetes megjelenési formája a közlekedési szövetség. Egy integrált közlekedési rendszer tartalmazhat olyan elemeket is, amelyek az egyéni és közösségi közlekedés kapcsolatát is magában foglalják (pl. bérletként is használható P+R parkolójegy, kerékpárbérlési lehetőség).

Az nem integráció, ha a BKK továbbterjeszkedik saját feladatának határain. Az szimpla területszerzés (melynek költségvetési lehetetlenségéről korábban már szóltam).  Ezzel szemben, ha T. Mészáros András Érd Megyei Jogú Város Polgármestereként a város hivatalos lapjában az integrált közösségi közlekedés élharcosaként pozícionálja magát, akkor a következő lépéseket várjuk el tőle.

1. Integrált ütemes menetrend

A városi Volánbusz járatok illeszkedjenek a MÁV menetrendjéhez. Azaz a hajnalban munkába igyekvőknek ne kelljen negyedórákat várni a pesti csatlakozásra. A helyi járatok hordjanak rá a MÁV-Start elővárosi járataira, minden érdi vasútállomáson (igen, Ligeten és Nagyállomáson is) legyen csatlakozás!

2. Egységes tarifarendszer

Érd Önkormányzata csatlakozzon a (jobb sorsra érdemes, ám érdemtelenül megszüntetett BKSZ romjain továbbélő)  BKKMÁV és Volánbusz tarifaközösségéhez! Teremtse meg a lehetőséget arra, hogy a a Budapest-bérlet nyújtotta előnyöket a "Volán helyi járat + MÁV-Start + BKK" viszonylatokon is élveznii lehessen! (Pl.: a körjárattal vagy a lőcseissel Felsőre/Alsóra, majd MÁV-val tovább egyetlen bérlettel legyen lehetséges mind Budapest, mind Martonvásár, Százhalombatta viszonylatban is.)

3. Egységes utastájékoztatás

Az érdi helyi buszközlekedés vegye fel a versenyt a MÁV és a BKK utastájékoztatásával! Ha a BKK Futár szintjét egyhamar nem is képes elérni Érd, legalább az analóg tájékoztatás legyen korszerű (olvasható, értelmezhető) a megállókban!

4. P+R és B+R

Elérhető, használható, biztonságos P+R (park and ride) és B+R (bike and ride) parkolókat építsen, üzemeltessen, támogasson Érd területén minden MÁV állomás és megálló környékén, továbbá a Bem téren. Vizsgálja meg, miként segíthetné a BKK 33, 133 és különösen a 973 járataihoz kapcsolódóan ilyen parkolók létesítését!

 

Összességében elmondható, hogy néhány hangzatos korábbi sajtóhíren, tervezeten túl a város vezetése nem sok jelét mutatta, hogy az érdi integrált közösségi közlekedés megteremtésén dolgozna. Talán most, hogy polgármester úr és alpolgármester úr is hitbizonyságot tett az áldatlan állapotok felszámolása mellett, talán most változhat valami. Drukkolok nekik. Javaslom nekik, hogy vizsgálják meg Szigetszentmiklós példáját! Mit tud az ottani városvazetés, amit az itteni nem?

Hajrá magyarok, hajrá Érd!