Választás 2019
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

zebraszamolas sasvarosbanZebravadászatra hívom Önöket. Ne szisszenjenek fel az állatvédők, természetesen nem valódi állatokra vadászunk: kijelölt gyalogátkelőket keresünk a hármas választókerület főbb útjain.

 

Velencei úton járunk: a vasúti felüljáró és az új csatlakozó utca építése rávilágít arra, hogy ezen a szakaszon nincs járda, s hiába lenne hely kerékpáros infrastruktúrának, az is hiányzik.

A Bagoly utcai kereszteződés mind forgalma, mind pedig a közeli közintézmények miatt is kiemelt figyelmet kell kapjon. Bár a mostani állapotot számolhatjuk akadálymentesnek, de meg kell említeni, hogy kialakítása nem felel meg az akadálymentes előírásoknak, s a következő útfelújításánál javítani kell a rámpát, a lépcsőt, a szegélyeket és a járdaszélességeket is.

A Papagáj utcai átkelőt is akadálymentesnek számolhatjuk, de a csatlakozó járdák nem felelnek meg ennek a kritériumnak, a következő útfelújításnál ezeket is javítani szükséges.

Minden buszmegállónál biztosítani kell a buszmegállók biztonságos és akadálymentes megközelítését. Ezt a következő útfelújításnál és/vagy a közösségi közlekedésfejlesztési munkáknál, azaz buszmegálló építéseknél meg kell oldani.

A Szajkó utca jelenleg önálló csomópont, az autós forgalma jelentős. Hosszabb távon ezt a csomópontot is át kell építeni a Pusztazámori csomóponttal összhangban, a településszerkezeti tervekben szereplő útfejlesztési átalakításokkal együtt.

A Zámori úti csomópont jelentős átépítésre szorul. A tervek állítólag készülnek, de társadalmi egyeztetésről, közösségi tervezésről nem tudunk. Hely bőven van a kerékpáros és gyalogos infrastruktúra kiépítésére. Ennek keretében szükséges a Fehérvári úton is átkelőt létesíteni.

Ezzel együtt a Zámori úton áthaladó zebrát is rendesen, akadálymentes módon ki kell építeni. Mert bár valami van itt, de ez messze elmarad egy országos közúttal szemben támasztott követelményektől. Szegélykorrekció, járdaépítés, teljes akadálymentesítés a minimum. De a csomópont átépítésével itt szinte mindennek változnia kell.

Értem én, hogy a Zámori út túloldala már nem Érd. Értem én, hogy nem az Érdi Önkormányzat adta ki az itteni üzletekhez az építési engedélyt. Ahogyan azt is értem, hogy az állami/megyei közútkezelésre alig van ráhatása még a kormánypárti polgármesternek is. De mégis: attól megyei jogú város, attól járásszékhely városunk, hogy a kistérségi feladatokra is hatása legyen. Megengedhetetlen, hogy egy ilyen forgalmas úton járda és zebra nélkül működhessen a lakosságot ellátó üzlet.

A Vadlúd utcai csomópontban buszmegállók vannak. A kiépítés teljes hiányával. Hiányoznak a járdák, a peronok, az akadálymentesség, rossz a közvilágítás.

A csomópont átépítésére információink szerint készülnek a tervek, de társadalmi egyeztetésről, közösségi tervezésről itt sem hallunk. Hely bőven van a kerékpáros és gyalogos infrastruktúra kiépítésére, az akadálymentes közösségi közlekedés megvalósítására.

A Gém utcai buszmegállónál erős járdahiányunk van, s mint minden buszmegállónál, itt is biztosítani kell az akadálymentes és biztonságos gyalogos átkelési lehetőséget.

A Bagoly utca és Kossuth Lajos utca kereszteződésében a forgalom nagysága és a buszmegállók is indokolják az akadálymentes és biztonságos gyalogos átkelési lehetőség megteremtésének szükségességét.

A Kossuth Lajos utca ezen szakasza is alkalmas lenne egy dekoratív és ökológiailag hasznos fasor telepítésének, s kerékpáros infrastruktúra kiépítésére.

A Munkácsy Mihály utcai buszmegállónál is biztosítani kell az akadálymentes és biztonságos gyalogos átkelési lehetőséget.

A Gárdonyi Tanuszodánál régóta problémát jelent a nagy, átmenő és kanyarodó gépjárműforgalom. Lámpát ugyan kapott a kereszteződés, de ez csak ideiglenes fájdalomenyhítésnek megy el. A kereszteződés egyetlen ágán, a Kossuth Lajos utcán át van ugyan zebra, de a gyalogos közlekedés ezzel még nincs támogatva. De erről majd később.

A templom előtti zebra vezet az iskolához. Forgalma ezért adott időszakokban jelentős. Túl azon a problémán, hogy a templom előtt nem járdához, hanem lépcsőhöz kapcsolódik, azaz nem akadálymentes, ide egy közlekedési lámpa is elkélne. A városi projektlistában látunk is erre irányuló pontot, de más jelét a munkának nem látjuk.

A Szent István út egy állatorvosi ló. Az Érden áthaladó 3 észak-déli irányú főút egyikéről beszélünk, mely jelentős kistérségi forgalmat is bonyolít. A közelmúltban újították fel, ám sem a vízelvezetése, sem a szegélyépítése nem történt meg. Itt ismerkedhettünk meg az út szélére festett folyamatos szegélyfelfestéssel. Mintha az pótolná a hiányokat. Az út azért is érdekes, mert a folytatásában épült meg állami beruházásban az évtizedek óta várt Szent István híd. De a város a mai napig nem építette ki a kapcsolódó úthálózatot. Valamit gányolt, kényszerűen és ideiglenes jelleggel közlekedési lámpát is telepített ide, de a keresztirányú gyalogos forgalom csak a Petőfi utcánál kapott zebrát.

A Kossuth Lajos utcánál nem. Pedig itt mindig van helyzet: parkolás a bolt előtt, kanyarodás, elsőbbségadás... több irányból áramlik állandóan a forgalom. Az itt hiányzó zebrának hiányzik a járdakapcsolata is, a trafót is tartó elektromos távvezetékoszlop veszélyesen rossz helyen van.

Ahogyan a túloldalon, a benzinkútnál sincsenek járdák, s az ide vezető, az előző körben már számolt, Kossuth Lajoson átkelő zebra is a semmiben landol. Márpedig a rendezetlen kanyarodás itt elég veszélyes szituációt teremt.

A hídra vezető útszakaszon haladva figyelmeztetni szükséges, hogy az itt felfestett kerékpáros nyom nem ad sem jogi védettséget, sem elsőbbséget a kerékpárosnak. A hídon ugyan épült kerékpársáv, de a sokkal veszélyesebb oda vezető utakon nem. Feltételezhetően a mainál is sokkal nagyobb forgalom lesz hamarosan ezen a szakaszon, s akkor kezdeni kell valamit a kerékpáros forgalom védettségbe helyezésével. Ezzel is összefüggésben a Kerékpárforgalmi Hálózati Terv figyelembevételével a keresztező kerékpáros irányhoz csatlakozást (direkt jobbra és indirekt balra fordulást, átvezetést) kell kiépíteni, s ehhez csatlakozva gyalogátkelőt is érdemes létesíteni. Ezt most még nem számoljuk, mert jelenleg számokkal nem támasztható alá a szükségessége, de a tervezést már el kell indítani.

De a balrakanyarodás és az egyes utcákba történő behajtásának tiltását a kerékpárosok számára fel kell oldani. Miért kényszerítjük a városközponta tartó kerékpárosokat a forgalmas Velencei útra? Jobb alternatíva lenne Hírnök utca vagy akár a Thököly Imre utca... miért tilos ma innen ezekbe az utcákba kerékpárral behajtani? Ezen sürgősen változtatni kell.

A Velencei úti torkolatban szintén késve, szintén ideiglenes jelleggel telepítésre került egy forgalomszabályozó közlekedési lámpa. Zebra van ugyan a Velencei úttal párhuzamosan, de a Velencei úton nem lehet védett módon átkelni.

Noha választókerületi határt léptünk át, ami a Velencei úton történik, az a mi választókerületünkre és az egész városra hatással van.

Az Arénánál át lehet kelni, ezt kisebb kompromiszumokkal elfogadhatjuk akadálymentes átkelőnek, de a következő útfelújításnál a hiányosságokat pótolni kell.

Hamarosan ismét a Bagoly utcánál járunk, ahol már számoltuk a Fehérvári úton átkelő zebrát, most hasonló megállapításokkal számoljuk meg a Bagoly utcán átkelő párját: felújításra, fejlesztésre szorul ugyan ez az átkelő is.

A Bagoly utcán nem áll rendelkezésünkre olyan forgalmi adat, mely gyalogátkelő létesítését indokolná, azonban a járdákat fejleszteni kell, s középtávon az út és a vasúti átkelő fejlesztése is a forgalmi rend felülvizsgálatát fogja jelenteni.

Ismét olyan helyen járunk, ahol már számoltunk. Akkor a Kossuth Lajos utcán átkelő zebra hiányát állapítottuk meg, most a Kossuth Lajos utcával párhuzamos zebra hiányát számoljuk meg. Zebrát persze csak járdához lehet tenni, ami itt hiányzik.

 

Több a témában: