Nevek, történetek, fejlesztések, megoldások, történetek.

Hosszú évek alatt jöttek újabb és újabb főépítészek a csakis a vasút másik oldalára korlátozott városközpontot fejlesztő terveikkel, de valahogy sose sikerült megértetni a nagyot álmodókkal, hogy mielőtt nagyot álmodnak, előtte legalább azt szüntessék meg, hogy Érd legforgalmasabb vasúti megállójában a peronról a sárba lépjünk. Most végre meghallotta a városvezetés. De nem teljes az öröm. Figyelem! Megint az a tanulság, hogy a pártok által uralt városfejlesztés sajnos nem ismeri az ideológiákat: a balos városháza is semmibe veszi a szolidaritást és az esélyegyenlőséget.

Az alábbi házidolgozatban arra keresem a választ, hogy javult-e a helyzet a Városházán a közterületek fejlesztésének szemléletében, vagy a témészárosi hagyományok töretlenül élnek tovább városunkban.

A napokban joggal borzolja a kedélyeket több nagy beruházás is. Ilyen a balatonaligai partra épülő társasháznak csúfolt gigantikus szörny, a csopaki partra épülő területfoglaló betonalapozás, de leginkább a tihanyi hegybe vájt, gazdasági épületnek hazudott létesítmény földmunkái. Ez utóbbi azért vicces, mert elkövetőjét csupán 0,5 millióra büntették, miközben ha egy ellenzéki képviselő a parlamentben nem ül az elvárt módon szépen csendben, repül neki a 8,2 milliós büntetés.

A Fundoklia tér (nép nyelvén műanyagkörforgó) átépítését, megújítását tűzte ki célul a város vezetése. Az érdlakó, mint a közösségi tervezés elkötelezett híve a teret használók véleményét, szándékait felmérő kérdőívet állított össze azzal a feltett szándékkal, hogy a beruházó Városházának átadja annak eredményét. A 2020.12.14. reggelig beérkezett eredményeket összegeztünk, s ezúton közzé is tesszük, hogy a holnapi, témában meghirdetett lakossági fórumra ezek közismertek legyenek.

feher utAhogy Dorothy elindult a sárga úton Kansasban az Óz, a csodák csodája című mesében, tavasz óta úgy mehetünk végig a „fehér úton” az épülő Köznevelési Centrum és a sóskúti körforgalom között. A semmiből (csodák csodája) ott termett útalapot természetesen nem a szél (vagy a tornádó) fújta oda, a jól ismert Mészáros Lőrinc cég, a Fejér-B.Á.L. Zrt. rakatta le 4,5 kilométer hosszan, jó fél méter magasan és nagyjából 6 méter szélesen.

"Örökölt terv" - mondja a helyi ügyeket ismerő ismerősöm a Facebook posztunk alatti kommentben. De mit jelen ez? Mit örökölt az új vezetés és miért baj ez? Mit csinálna másként az új vezetés? Lehet erről tudni valamit?

Se parkolni, se áthajatni nem lehet: kezelhetetlenné válik az autós közlekedés Érd belvárosában, s egy turbó körforgalommal még több autót eresztenének a Budai úti üzletsorra. Miközben 7 milliárd forintot kap Érd a fenntartható közlekedés fejlesztésére, semmi jelét nem látni annak, hogy a belváros fellélegezhetne a benzingőzből. Ha a téma felmerül valahol a közösségi szájtokon, akkor gyorsan heves vita kerekedik belőle. De mit mondanak a város fejlesztési tervei? Mert az ugye nem lehet, hogy ezzel a problémával soha egyetlen egy településtervezőnk sem foglalkozott korábban? 

 

A leváltott, fideszes vározvezetés tervezte, az új, "szövetségi" városvezetésnek kell leállítania. Miért? Mert gyalogos szempontból körülményesebb és veszélyesebb csomópontot terveznek építeni, kerékpáros közlekedés szempontjából pedig a létező legrosszabb megoldást. Miközben az autóval közlekedőknek sem lesz jobb. Kifejtjük.

Az elmúlt években sokat olvashattunk, hallhattunk panaszokat arra, hogy nincs elég parkolóhely Érd belvárosában. Persze, mindenhol panaszkodnak, de Érd helyzete azért kicsit speciális. Egy megyei jogú városról beszélünk, ahol 65% az ingázók aránya, s a főváros szempontjából elővárosinak számító vasútvonal forgalmas állomása, s annak P+R parkolója egyben a város központja is. Nincs még egy ilyen város az országban. Érdemes lenne kitalálni, hogy mit kezdjünk vele.

A Fidesz öröksége (ökörsége) tovább él: a 21. században megengedhetetlen, hogy a belvárosi autóforgalmat tovább növeljük. Épeszű városvezetés ilyet már nem csak Európában nem csinál, de a fejlődő világban is kevés példát találunk rá. Mégis ezt tervezi Érd a Fenntartható közlekedésfejlesztés milliárdjaiból: kapacitást növelni a belvárosban, azaz növelni a forgalmat, a dugót, a légszennyezést, a zajt.

 

A belterületi vízrendezés az önkormányzatok és a lakosság együttes feladata. Az önkormányzatok a lakosságtól, vállalkozásoktól beszedett adókból, valamint az államtól kapott költségvetési éves támogatásokból kell, hogy megoldják a belterületi vízrendezés problémáját. Több esetben jellemző, hogy az utcákban semmilyen módon nem gyűjtik a lehulló csapadékot, még útmenti árkokban sem. A lakosságnak együtt kell működnie az önkormányzatokkal e kérdésben is és a rá háruló feladatokat el kell végeznie.

Belátom, talán furcsa cím ez egy cikkhez, mégis ezt választottam, mert közös gondolkodásra szeretném hívni a tisztelt olvasót, egy mindenkit érintő, helyi probléma megoldására.
Mindannyian közlekedünk gyalog, személyautóval vagy tömegközlekedési eszközökkel, és ahogy kilépünk az utcára, nap, mint nap látjuk a közlekedési környezetünket, ez vagy jó érzéssel, vagy éppen bosszankodással tölt el bennünket. Jó érzés, ha virágokat, járható utakat, tisztaságot, rendezett környezetet látunk. Ám igen gyakran találkozunk a szemünket bántó, káros, vagy akár az egészségünket rongáló jelenséggel.

teszedd 02Minden tiszteletem azoknak, akik a következő hétvégéjüket arra áldozzák, hogy résztvegyenek az országos TeSzedd! akcióban! De azért álljunk meg egy pillanatra és gondoljuk át, hogyan tovább, hiszen ez most egy nagyszerű megmozdulás ami “tünetmentesíti” a beteget, de sajnos  nem orvosolja a problémát!

 

 

 

 

erdlako vizelvezetes zsakokkal 01Tettem egy rövid körutat Érden, és ezalatt fogalmazódott meg bennem ez a három kérdés a városban folyó építkezésekről. Lendületben van a város, gőzerővel folynak az építkezések, építenek utakat, járdákat és vízelvezető árkokat, azonban a vízelvezetés munkálatai számos kérdést vetnek fel.

 Rövidítve megjelent a Kerekasztal újságban 2019 márciusában.
Segesdi János írása

erdlako nuku60milliardA Modern Városok program keretében még a választások előtt a kormány 60 milliárd forintot ígért az érdi úthálózat fejlesztésére és a víz elvezetésre. Az ígéretek megvalósítása egyelőre nem látszik.

erdlako vizelvezetes 01Szeptember első két napján leszakadt az ég. Egy hónapon belül már harmadszor.

kopor tihamer mekk mesterElőbb megépíti, aztán kitalálja, hogy mire akarja használni. Így csinálják azok, akik Mekk mesternél tanulják a beruházást, fejlesztést. Kopor Tihamér is így csinálja a Fürdő utcával.

 

erdlako kooperacio 0Nagypéntekre időzítve a Városháza azt kéri, hogy "Véleményezze Ön is az érdi úthálózat fejlesztésének tervét!", mellette kép a Három Városházi Nagy Emberről, amint egy A3-as színes lap felett golyóstollal mutogat valamit. Biztosan semmi érdemlegeset nem mutatnak, mert ebből a lapból, pláne ebben a méretben az ég világon semmi sem derül ki. Maguk is belátták, hogy átlátszó egy választási lódítás ez a hirtelen jött társadalmi egyeztetés, mert 3 nap alatt a képet el is tűntették a hivatalos oldalakról (mi is a Facebook memóriájából bányásztuk elő). De haladjunk sorban!

tmp telepuleskep01Elfogadták, s ezzel megjelent Érd Településképi Arculati Kézikönyve (TAK) is. Ez most egy új módi, a jogszabályi környezet változásával minden településnek alkotnia kell TAK-ot.

romer floris kerekparralA városvezetés segít igazolni Murphy törvényének egyik folyamányát, mely szerint a kerékpárosnak mindig hegynek felfelé kell tekerni.

lakoutca lako piheno 12 keresztezodes bajarat A n 1bPorol? Nagy a forgalom? Nincs járda? A víz az úton folyik? Nincs pénz a rendbetételre? Megoldódna mindez egyben. Nem azt állítjuk, hogy gyorsan és fájdalommentesen, de azt állítjuk, hogy könnyen.

kerekpar tmaT. Mészáros András zárszavában a KHT megismerését javasolta azoknak, akik még nem ismernék azt. Kezdheti is rögtön magával. Segítünk.

erdlako kerekpar 01Az megvan, mikor Mekk Mester úgy épít házat, hogy a tetővel kezdi? Az önkormányzat elkezdi végrehajtani a Kerékpráforgalmi Hálózati Tervben megfogalmazott beruházásokat. Hurrá. Csak sajnos a végén kezdi, nem az elején.

erdlako kerekpar 02 vekopÉrdekes összevetni az elmúlt időszakban régiónkban kiírt és pályázott, javarészt már elbírált projekteket a fenntartható közlekedésfejlesztés témakörében. A Versenyképes Közép-Magyarország Operatív Program (VEKOP) pályázatok körében régiónkban 3 is került kiírásra: egy Budapest közigazgatási területére, egy Pest megyére, egy pedig külön Érdre (mint a megye közigazgatási területén kívüli megyei jogú városra).

badacsonyi rallySzóval van, hogy a jobb kéz belegabalyodik a balba, és már senki sem tudja, hogy mi van, de az ész megáll!

Az Érdlakó is támogatja az Érd Körbe Egyesület "30-nál 30!" kezdeményezését. Sőt, jelen poszttal túl is tolom azt a biciklit, s azt mondom: tulajdonképpen már most is 20 az a 30!

Még azon sem tettük túl magunkat, hogy megölik a Sulák-patakot, de a jelek szerint a közművek sem szeretik az új Sulák-csatornát.

Megölik a patakot, s azzal érvelnek, hogy a közlekedés miatt nincs más lehetőség. Keskeny az utca, de kell a járda. De nem vagyok abban biztos, hogy ezt el is kell hinni.

Mert a napnál világosabb, hogy gyilkosság történt. A vádlott még tagad, de a bizonyítékok egyértelműek.

Nem, nem szenzációhajhász cím. Ez az igazság. Élve temetik el az élő vizet a Fürdő utcában, ahogy tették korábban a Főtéren (Alsó utcában), s folytatódik a vízfolyások kínzása, vesztőhelyre vezetése Ófaluban, de hamarosan városszerte.

Megint liftet építenének a síneken való átkeléshez. Pedig az pár éve, az előző felújításnál sem jött be.

(A kétely határozott kifejezés, erős utalást tartalmaz arra, hogy valamiben nem bízunk. Vagy valamiben, amiben korábban bíztunk, megingott a hitünk. Nem csupán egyfajta merengés, töprengés, elbizonytalanodás - a kétely sokkal konkrétabb. Sokszor csalódást is tartalmaz.)

A minap egy új matricára lettem figyelmes a vonaton. Aztán másnap egy másikon is. Harmadnap meg már festést is láttam.

Hogyan lesz politika a csapadékvíz-elvezetés? Hogy jön a norvégcivilezés és sorosozás az özönvíz-szerű esőzések elleni védelemhez? Ha van egy kis ideje, üljön le és nézze meg! Sokkal okosabb lesz utána!

Többhónapos előkészítés, tervezés után a szeptemberi közgyűlés elfogadta az "érdi kerékpárút-hálózat fejlesztésére készült hosszú távú hálózatfejlesztési koncepció"-t. Kerékpáros koncepciót már 2008-ban is elfogadott ugyanez a testület, s abból sem valósult meg semmi, de ezúttal Orbán Viktor a Modern Városok Programja (MVP) keretében feltételként kötötte ki, hogy városunk kerékpárút-hálózatát tovább kell fejleszteni. Azaz, talán most pénz is lesz rá. De mire?

További cikkeink...