Közterületeink
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

"Örökölt terv" - mondja a helyi ügyeket ismerő ismerősöm a Facebook posztunk alatti kommentben. De mit jelen ez? Mit örökölt az új vezetés és miért baj ez? Mit csinálna másként az új vezetés? Lehet erről tudni valamit?

Simó Károly, a környék önkormányzati képviselője, korábbi fideszes alpolgármester Facebook posztban méltatlankodik, hogy nem kap tájékoztatást. Igaza van. Most megérezte, hogy milyen az, amikor a városvezetés nem tájékoztatja a lakosságot. Ezt művelték ők is másfél évtizedig.(Lásd erről videónkat itt.) Morzsákból kell összeszedegetni, hogy mit is akarnak éppen elépíteni, elrontani, lerombolni, ellehetetleníteni városunkban. Vagy valaki komolyan gondolja, hogy egy képviselőnek több joga van a nyilvános adatokhoz, mint egy mezei polgárnak?

Nyilatkozott a kérdésben Szűcs Gábor alpolgármester is, de a szokványos pozitív üzeneteken túl semmit sem hallhattunk a kérdéses probléma orvoslásáról. Ezért gondoltam rögzíteni, hogy mi is a bajunk ezzel a beruházással.

Igyekszem közérthetően összefoglalni e hevenyészett posztban azt, amit én tudok erről a beruházásról.

 

Röviden

  1. VEKOP forrásból a VEKOP célokkal nem harmonizáló engedélyezési tervet készítettek a csomópontra.
  2. Egy másik pályázati anyaghoz készült két másik (vázlat)terv is korrigálta ezt a hiányosságot.
  3. A két pályázati anyag tervei nem kerültek összehangolásra, a komplex szemléletű tervet engedélyezési terv szinten nem dolgozták ki.
  4. Bár a Szent István hídon készültek kerékpársávok, az odavezető utakon nem, ezzel részben már elépítették a kerékpáros átvezetés lehetőségét a csomóponton.

 

Bővebben

2016 óta van szó arról, hogy a Szent István híd elkészültével szükség lesz itt egy lámpás csomópontra, ami a megváltozott forgalmi igényeket és irányokat biztonságosan kielégíti. A mostani állapot annak az eredménye, hogy ez a munka nem bírt elkészülni a híd átadásáig, s némi késéssel legalább egy ideiglenes megoldást iderittyentettek. Most e helyére épül valami véglegesnek szánt megoldás.

A megvalósításra nyert is a város uniós forrást VEKOP-5.3.3-17-2017-00002 számon. Igen, bizony, ez is VEKOP pénz, azaz a Fenntartható közlekedésfejlesztés forrásaiból épül. Nyilván ez azt jelenti, hogy lesz kerékpárút, meg jobb közösségi közlekedés... gondolhatná az egyszeri, tájékozott ember, aki nem ismerné az érdi VEKOP botrányos projektjeit. Hát egy frászt.

De nézzük sorjában a dolgokat!

Pár lépés kronológiai sorrendben, amiről én tudok (na nem a városi honlapról vagy a helyi médiából):

  • építési engedély iránti kérelem beadása: 2016. október 13. (terv: Linakron Mérnöki Kft.)
  • építési engedély kelte: 2016. december 11. 
  • Papi-földek - Eurovelo vizsgálata: 2017. május (Trenecon)
  • Elöljáró utcára kiviteli terv: 2018. január (terv: SPECIÁLTERV Építőmérnöki Kft.)
  • 1. közbeszerzési felhívás megjelenése: 2018.08.15.
    • hirdetmény közbeszerzési eljárás eredményéről: 2018.11.26 (eredménytelen, mert nem nyújtottak be az ajánlattételi határidőben legalább két ajánlatot)
  • Papi-földek - Eurovelo vizsgálata: 2018. október (Értékterv), ez nagyobb beavatkozásokat javasol, mint a korábbi tanulmányterv
  • 2. közbeszerzési felhívás megjelenése: 2019.03.31.
    • nyertes: PUHI-Tárnok Út- és Hídépítő Kft.
    • szerződéskötés: 2019.09.10.
  • Papi-földek - Eurovelo engedély: 2019. szeptember (ez a projekt itt nem tervez engedélyköteles beavatkozást, nem is nyúl a csomóponthoz)
  • 2020.ápr: építés kezdése

 

UPDATE 20.04.21. Hogy érzékelhető legyen az idővonzat (nagyításért katt!):

eloljaro velencei tervek idoskala

Értsd: az érdi fideszes képviselők - például a terület önkormányzati képviselője és Bács István, a projektért felelős korábbi alpolgármester - 3 éve tudják, hogy rossz a terv és fedvénytervet kellene készíttetni, de nem tettek semmit a megoldás érdekében (most persze ujjal mutogatnak az új vezetés mulasztására).

 

A területet két projekt is érinti, az alapszín a tárgyi projekt lépései, e mellett bordóval jelöltem azt a projektet, mely valóban a kerékpáros közlekedés fejlesztését szolgálná. Erről később.

 

Tervek

Pár tervrészlet a birtokomba került az elmúlt években. Most elővettem ezeket, hogy megosszam a nyájas olvasóval. Az alábbi tervrészleteket beforgattam és egymásra illeszthető pozícióba helyeztem az összehasonlíthatóság kedvéért.

Simó Károly FB posztjában ezt osztotta meg:

eloljaro velencei tervek 01 simoFB 1

 

A közbeszerzési eljárásban közzétett építési engedély szerint (látszik, hogy Simó ebből közölt részletet):

eloljaro velencei tervek 03 kozbesz2 1

Ebből már látszik, hogy a buszmegálló nem megszűnik, hanem hátrébb kerül és kap egy zebrát. Ugyanakkor a buszmegállóba vezető járdaszakaszok életidegenül derékszökűek, az így kialakított zöldfelületet az első héten kitapossák. A buszmegállóból a zebrához tartó út az indokoltnál háromszor hosszabb, ami egyáltalán nem szolgálja a fenntarthatóságot (nem kedvez a gyalogosnak).

Ugyanakkor a terven nem látszik (mert a hivatalos adatokból nem is derül ki, csak a helyismerettel rendelkezők ismerhetik) a kenyérgyár melleti gyalogos csapás (sétány, köz). Ez a nagy, egykori iparterületek között biztosít gyalogos összekötést a busz járta Velencei út és a Mérnök utcával kezdődő lakóterület között. Márpedig ez egy nagyon fontos elem, ha buszmegállók telepítéséről beszélünk. Ez a tervi hiányosság is példa arra, hogy miért kell a helyi lakosságot már a tervezés elején bevonni, a terveket nyilvánosság előtt megvitatni. Valaki csak észre veszi, hogy hiányzik valami a terven...

Apropó, buszmegálló. A Fideszes városvezetés készíttetett még 2010-ben egy közösségi közlekedés fejlesztését megalapozó tanulmányt (tervező: Hinterland). Ez azzal számolt, hogy az itteni buszmegálló átkerül a Sportcsarnok elé. Igaz, ez a tanulmány még nem számolt a Szent István híd megépültével, s ugyanígy figyelmen kívül hagyta ezt a Mérnök utcai sétányt. Jó lenne frissíteni a buszos tanulmányt is, megállapítani a szükséges buszmegállók helyét, s az útépítési tervekben ezeket figyelembe venni. (Csak engem idegesít ebben a városban, hogy sokszázmilliót költenek tervekre, amiket aztán nem vesznek figyelembe sehol? Vagy ha okkal teszik ezt, akkor hol olvashatunk erről?)

Jóval a közbeszerzés lebonyolítása előtt, de már az építési engedély ismeretében készült egy tanulmáynterv. Ez a Papi-földek - Eurovelo 6 összekötésére keresett megoldást, s ennek egy mellékága volt a Velencei út - Fehérvári úton kerékpáros infrastruktúra létesítése. (Ez a szakasz országos jelentőségű: a Velencei-tó és a Főváros között fájón hiányzik a kerékpáros infrastruktúra, márpedig ez pont ezen az úton van.) Ez a kerékpársáv a városban most a legolcsóbban létrehozható kerékpáros infrastuktúra: hely van, "csak" fel kell festeni a széles út szélén. Azonban pont ebben a csomópontban - a kanyarodásból fakadóan, a forgalmi sávok gyarapodása miatt - már kevés hely van, szélesíteni kellene.

Mikor két építési beruházás projektje találkozik, akkor el kell dönteni, hogy melyik illeszkedjen a másikhoz. Ideális esetben ez az illeszkedés kölcsönös, azaz mindkét projekt változtat a tervein annyit, hogy ne lehetetlenítse el a másikat. Ez esetben erős érv volt, hogy a csomópont már engedélyekkel rendelkezik, s késedelmet szenvedne, ha ezen mósosítani kellene (újra kellene tervezni és engedélyeztetni). Hogy ne kelljen a meglévő építési engedélyeken módosítani, a tanulmányterv készítője (Trenecon) olyan javaslatot tett, ami az útpálya szegélykövein kívül igényel építési munkát:

eloljaro velencei tervek 04 trenecon tanulmany 1

 

Érdemes belenagyítani a javaslatokba (ehhez én egymásra teszem a két tervet, hogy jobban látható legyen):

eloljaro velencei tervek 04 trenecon tanulmany hasonlit a 1 

Azaz:

  • a jelzőlámpa vezérlőszekrényét egy picinykét arrébb kéne tenni, s akkor a kifelé tartó irányban egy kerékpárút elférne az útpályán kívül (figyelem, ez a javaslat jóval a híd átadása előtt volt, tehát a vezérlőszekrény még nem volt a helyszínen!),
  • a meglévő buszöbölből 4 parkolóhely lenne kialakítható,
  • a kényelmesen szélesre vett forgalmi sávokat egy picinykét keskenyebbre kéne venni, hogy a belváros irányába tartó oldalon elférjen egy kerékpársáv,

 eloljaro velencei tervek 04 trenecon tanulmany hasonlit b 1

  • ugyanezért a középszigetet keskenyebbre kellene venni,
  • a zebra és a buszmegálló közé járdát kéne építeni.

Nem nagy változtatások, nem kellene új építési engedélyezési procedúrát sem lefolytatni, egy un. fedvénytervvel meg lehetne oldani. (Most még, míg meg nem építik.)

Végül a Papi-földek - Eurovelo 6 projekt is kapott építési engedélyt (tervező: Értékterv), de a város akkori, fideszes vezetése nem akarta, hogy ki legyenek javítva a csomópont hibái (pedig erre az Értékterv is tett javaslatot, lásd ezt:).

eloljaro velencei tervek 05 ertekterv tanulmany a 1

 

Így végül az engedélyt úgy kérte és kapta meg az Önkormányzat (vagy ki?... lásd a cikk végén az apró adalékot!), hogy érdemben semmit sem tesznek itt a kerékpárosokért (a kerékpárnyom nem engedélyköteles, a KRESZ szerint semmit sem jelent, sem jogot, sem kötelezettséget nem irányoz elő, s ha lekopik, nem biztos, hogy újrafestik):

eloljaro velencei tervek 05 ertekterv 1

Sajnos későn bízták meg a tervezőt, a megépítésére benyújtott pályázati anyagban még nem lehetett az engedélyeket csatolni, így nem kapott elgendő pontszámot a pályázat és nem nyert. Szóval még ennyi sem fog most épülni a kerékpárosoknak... nem fog?

 

És hogy egyértelműsítsem:

amit most úgy építünk meg, hogy az pár év múlva útban lesz a kerékpáros infrastruktúrának, az mind a későbbi kerékpáros fejlesztést fogja drágítani: arrébb tenni a szekrényt, lesüllyeszetni a szegélyt, stb. ...

Vagy - pont a költségei miatt - az új vezetés sem fog kerékpáros infrastruktúrát építeni.

 

Kérdésem a fentiek ismeretében a következő:

  • Készült-e bármilyen fedvényterv a kerékpáros igények kielégítésére?
  • Figyelembe vették-e a Papi-földek - Eurovelo projekt engedélyeiben és/vagy tanulmánytervében foglaltakat?
  • Tényleg elépítik a leendő kerékpárút (ide értve most a kerékpársávot és kerékpáros átvezetést is) nyomvonalát azzal a vezérlőszekrénnyel (netán a most a helyszínen lévő már az)? Esetleg lehetne jó helyre is tenni?
  • Mikor lesznek a városi honlap projektekre vonatkozó információi rendbe téve?

 

 

És még egy apró adalék a szakértőknek

A projekt gazdája, a támogatás kedvezményezettje (azaz aki elszámolja majd a költségeket) Érd Megyei Jogú Város Önkormányzata. De mit látunk, ki kapta az építési engedélyt? Tudja valaki, hogy miért nem az Önkormányzat, s miért a Hivatal? Hol találunk még olyat az országban, hogy nem az Önkormányzat, hanem a Hivatal épít? Ki fogja aktiválni a megépített elemeket?

eloljaro velencei tervek 06 engedely

 

 

Köszönöm mérnök és civil segítőimnek az értékes pontosításokat, javaslatokat.