Népi kezdeményezést indított Érden a helyi civilek egyesülete, a Civil Érdek Egyesület (a meggyesek), az alábbi témában.

„Kezdeményezem, hogy az érdi Közgyűlés tárgyalja újra a 2012. évi kéményseprési díjról szóló javaslatot, figyelembe véve, hogy az előterjesztésben javasolt 5%-os áremelés helyett, több mint 57%-kal nőtt a díja a szilárd, gáz és tartalékkémények ellenőrzésének.”

A fenti szövegű aláírási ív a helyi jegyzőhöz a mai nap benyújtásra került, jóváhagyásra.
Az aláírásgyűjtést a jóváhagyás után kezdik meg a Civil Érdek Egyesület tagjai és szimpatizánsai.

 

A kezdeményezés előzményeiről Civil Érdek Egyesület az alábbiakat írja:

 

Az Érden szolgáltató Magyar Kémény kft drasztikus mértékű áremelését nagy lakossági ellenérzés fogadta. A lakossági fórumok, a képviselői fogadóórák, a lakossági irodába beadott panaszok állandó témája az áremelés mértéke.
Emiatt tavasszal a Környezetvédelmi Bizottság elé kérték a Magyar Kémény kft ügyvezetőjét. Ezután sem történt semmi érdemleges a díjakkal kapcsolatban, bár a Közgyűléseken azóta is többször felvetették a képviselők a kéményseprő-ipari közszolgáltatással kapcsolatos változtatások szükségességét, de a várható törvény- illetve rendeletmódosításra hivatkozás miatt, egyszer sem került napirendre az ezzel kapcsolatos előterjesztés.
Egyesületünk tagjait is többen megkeresték a magas díjemelés miatt, ezért utánanéztünk az áremelés tényleges mértékének.
Az érdi honlapon szereplő publikus közgyűlési anyagokat megvizsgálva vettük észre az alábbiakat.
2011. nov. 4.-i előterjesztés és a 2012-es díjtervezet:
http://79.120.218.133/doc/szervezes/elo ... mas3i0q5g_

A mellékelt linkben olvashatóak a 2012 évre tervezett és elfogadott díjtételek, és az előterjesztésben szereplő mondat:
„A benyújtott díjjavaslat megközelítőleg 5%-os áremelést tartalmaz.”

A 2011. jan. 14.-én benyújtott előterjesztésben szerepelnek a tervezett és elfogadott 2011-es díjak:
http://79.120.218.133/doc/szervezes/elo ... mas3i0q5g_

A díjjavaslatokban szereplő kifejezések megváltoztak, ezért nem könnyű az összehasonlításuk. A két díjtáblázatot szakértő segítségével összevetve, világosan láthatóvá vált a díjemelés igazi mértéke.
Például a 2011-es táblázat 1. sorában szereplő „Lakossági LKS ÜKS és Közületi KKS (gáz-vegyes)” felöleli az összes használatban lévő egyedi kéménytípust, amelyek éves ellenőrzési díja 1551 Ft volt.
Ezek a kémények a 2012-es táblázatban már 2., illetve a 6. sorban szerepelnek, mint „egyedi, szilárd, nyitott,” alkalmanként 1225 Ft-ért, (mivel évente kétszer kell ellenőrizni, tehát évi 2450 Ft-ért), illetve „egyedi, gáz, nyitott,” alkalmanként, vagyis évente 2445 Ft-ért.
A tartalékkémény a 2011-es díjtábla 2. sorában szerepel, éves ellenőrzési díja 884 Ft volt.
A 2012-es táblázatban a 17. sorban szerepel az ugyanilyen tartalékkémény, alkalmanként, vagyis évente 1394 Ft-ért.
Egyszerű számtani művelettel látható, hogy 2011 és 2012 között, - az említett kémények esetében -, a nettó ellenőrzési díj több mint 57 %-al nőtt. Mivel a munkafolyamatok túlnyomó részét ezeknek a kéményeknek az ellenőrzése teszi ki, (a többi esetben kb 5 % a díjemelés mértéke), ezért súlyozott átlagszámítást végezve is valószínűleg 50 % felett van az áremelés átlagértéke.
Tehát legalább tízszer akkora áremelés történt, mint amely az előterjesztésben szerepelt.
A képviselők az előterjesztésben szereplő téves állítás figyelembevételével szavazták meg a díjemelést.
Ezért kérjük, hogy a közgyűlés szakértő bevonásával tárgyalja újra az eredeti előterjesztést, és a valós ismeretek birtokában hozzon döntést.
(Érdekesség, hogy Százhalombattán, ahol szintén a Magyar Kémény kft végzi alvállalkozóként a szolgáltatást, az áremelés mértéke nem volt ennyire drasztikus, mert az ottani képviselőtestület, - igaz többszöri tárgyalás után -, de csak az infláció mértékével, – ami kb 5 % -, engedte emelni az árakat.)